Vandaag bij het symposium ‘Het Nieuwe Belonen’ op de V.U. in Amsterdam met Kilian Wawoe, Joris Luijendijk, Erik Scherder en Astrid Joosten.

Yab Yum, de belastingparadijzen en Het Nieuwe Belonen.

Vanmiddag naar ‘Het Nieuwe Belonen’ met Kilian Wawoe met zijn nieuwe boek, Joris Luyendijk, Erik Scherder en Astrid Joosten als mooi vervolg op de uitzending vorige week van ‘Wat verdien je?’

Veel leuke reacties  van bekenden en onbekenden. Vandaag ga ik als een van de drie geinterviewde bankiers uit ‘Wat verdien je? op uitnodiging van ex-collega bij ABN Amro, Kilian Wawoe naar mede door Berenschot georganiseerde Congresmiddag over ‘Het Nieuwe Belonen’ waar het nieuwe boek van ex-collega Killian Wawoe wordt gepresenteerd. Met medewerking van o.a Erik Scherder en Joris Luyendijk.

Ben benieuwd naar de inhoud van de middag en het nieuwe boek van Kilian. Vanuit eigen ervaring weet ik trouwens dat er binnen de sector veel verschillende soorten beloningen en combinaties mogelijk waren. En in verschillende vormen. Inclusief, geld, interessant werk, opleidingen, verschillende vormen van teambeloningen en in ‘natura’ in verschillende vormen zoals 5-sterrenhotels, dineren in top-restaurants en business class vliegen. Er was en is bovendien een wereld van verschill tussen retailbanken, investment banking en Internation Private Banking b.v. En verschillende functies zoals in Compliance en in de ICT.

Zoals ik al vaker heb voorgesteld is wat mij betreft kwaliteit en schaarste een belangrijk criterium voor beloning. Ik heb heel lang in e-learning en in de ICT een jaarlijks toegekende arbeidsmarkttoeslag hehad op basis van gedegen onderzoek. De relaiteit is dat op dit moment veel van de (senior management) functies ingevuld zoudne kunnen worden. er is niet of nauwelijks sprake van schaarste, dus die hoge beloningen zijn wat mij betreft zeker in consumentenbanken totaal onnodig.

Tot slot is het wat mij betreft belangrijk dat je aan mensen het systeem uitlegt en dat in dat systeem, (ex-)politici, toezichthouders, leveranciers en media een eigen rol spelen. een regelmatig een dubieuze vanwege hun eigen belangen (zie het verhaal ‘Allemaal aan de tiet’ uit mijn ‘dagboek van een bankier’.

Beloningen zijn maar een onderdeel van het verhaal.

Zoals iedere bedrijfskundige en digitale transformatie en verandermanager weet zijn beloningen slechts een van de zogenaamde ‘hefbomen van verandering’ die het gedrag van managers en medewerkers positief of negatief kunnen beinvloeden. Beoordelen, werving en selectie en promotie en demotie-processen zijn even belangrijk (zie ‘Dinosaurier of krokodil’ hier). Kilian heeft daar prima kijk op. Belangrijk onderzoek.

Misschien tot vanmiddag.
Tony de Bree

p.s.

Het verhaal over het champagnebad en de ‘lege kamers’ in het WTC op de Zuidas voor corporates en vermogen relaties staan samen met nog veel meer waargebeurde verhalen over mijn 26 jaar bij ABN Amro inclusief de 1e Internet golf, startups en scale-ups, de bank van Zalm na de zogenaamde ‘redding’ in ‘Dagboek van een bankier. De dagelijkse werkelijkheid achter de prooi’. Zie de reviews hier en de video (25 kg zwaarder….) hier.