Startups mislukken al 27 jaar om dezelfde redenen.

Startups mislukken al 30 jaar om dezelfde redenen.

Toen ik vorig jaar meedeed als jurylid aan NEXT Economy needs NEXT Entrepreneur in Den Haag viel me een aantal dingen op. Een van die dingen was dat veel oprichters van startups zich slecht voorbereiden.

Men verdiept zich vaak niet of nauwelijks in met wie men in gesprek gaat, men bereidt zich slecht of niet voor op vragen die juryleden of verschillende soorten investeerders gaan stellen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Toen ik terug in de auto zat, realiseerde ik me dat dat eigenlijk al sinds 2000 zo was toen ik begon met het beoordelen van ideeen, plannen en investeringsaanvragen van oprichters van startups en eigenaren van scale-ups het geval was.  Of het nu om online bedrijven gaat die innovatieve businessmodellen en liefst ook innovatieve verdienmodellen willen gaan toepassen of oprichters van startups die fysieke producten maken zoals b.v. bij YES!Delft.

Ik maakte hetzelfde mee sinds 2001 toen ik ABN Amro begon (LinkedIn hier) als onderdeel van corporate venturing met het beoordelen van Internet startups, tijdens lokale startup- en pitch verkiezingen en tijdens de verschillende verkiezingen van European en Dutch Fintech Awards waaronder de laatste onlangs bij de Rabobank in Utrecht.

Startups mislukken om dezelfde redenen.

Uit alle gesprekken met de experts (zie hier) en eigen ervaringen kwam al gauw naar voren dat de meeste startups mislukken in de beginfasen: van idee tot succesvolle startup. En dat het eigenlijk altijd om dezelfde redenen ging. Vaak om dingen die met mensen te maken hadden en totaal niet met geld. De ervaren en succesvolle investeerders vertelden welke vragen zijn beantwoord willen zien en waar zij opletten bij het investeren. Hun belangrijkste vragen en criteria werden ook in ‘Kan het vliegen?’ meegenomen. En het resultaat mag er dan ook zijn.

Dus koop het boek bij managementboek.nl hier, bij Bol.com: hier of kom langs bij de officiele boeklancering op 11 mei a.s. bij Paagman in Den Haag (geef je hier op)  als je een of meer gesigneerder exemplaren wilt aanschaffen. Als je een reviewexemplaar wilt bestellen, email me dan even naar kanhetvliegen@tonydebree.com.

Tot snel,

Tony de Bree

p.s.
Abonneer je nu op de Nieuwsbrief en volg me op Twitter via @tonydebree en vooral @ideetotstartup, like deze Facebook-pagina van ‘Kan het vliegen?’ en op LinkedIn hier. Of bel me op: 06-34387806.

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren